Del 2 - oversikt over matvarer og produkter

Her kommer del to av innlegget mitt - oversikt over matvarer og produkter som det gr mest av hos meg.

Jeg vil starte det hele med si at det er veldig moro at s mange flger med og tar turen innom bloggen. 
Jeg gleder meg til  ta dere med videre og forhpentligvis bli flinkere p dette.
Jeg merker at jeg forsatt har en lang vei g nr det kommer til bildekvalitet, design og oppsett, men et sted m man starte.
Det samme gjelder nr det kommer til et sunt og nringsrikt kosthold. Man m starte et sted! 
Sm forskjeller i hverdagen utgjr en stor forskjell i lengden. Derfor har jeg lyst til inspirere.




Vi blir stadig fortalt i media og p sosialemedier hva vi br spise, hva vi br unng og for ikke snakke om dietter.
Det er ikke til unng dette og jeg vet selv hvor lett man kan bli pvirket. 

Jeg tenker at kunnskap er noe av det viktigste, jo mer kunnskap du har jo mer kritisk blir du til det du leser og hrer.
Ta til deg faglig kunnskap fra sikre kilder, lr deg hvordan riktig kost er med p fremme god helse men ogs hvordan drlig kosthold og ernring bryter ned kroppen i lengden. P denne mten slipper du teste haugevis av nye matvarer, produkter og kosttilskudd.
 Synes du det er vanskelig p egenhnd kan det vre gunstig i lengden ta kontakt med en kostveileder eller ernringsfysiolog som kan 
flge deg opp i starten og gi deg akkurat den hjelpen du trenger.




Jeg synes det er viktig  punktere at jeg ikke har noen faglig kompetanse innenfor dette feltet, men har stor lidenskap for sunn & nringsrik mat.
Dette er derfor en platform hvor jeg vil dele mine egne erfaringer og det som fungerer for meg.

Mitt koshold bestr av mye grnnsaker, br, frukt, hvit kjtt, egg, fisk, grove kornprodukter og ntter.
Jeg prver fokusere p at mltidene mine gjennom dagen alltid skal innholde kilder til proteiner, karbohydrater, fett, mineraler og vitaminer. 
Det gjr jeg for srge for at kroppen skal fungere gjennom dagen med riktig forutsettninger sett ut fra sitt behov. 




Matvarer som det gr mye av hos meg:

Proteiner
Proteiner er ndvendig for vedlikehold og oppbygging av nye celler i kroppen. Proteiner er sammen med karbohydrater og fett en kilde til energi men energien fra proteiner tas frst og fremst i bruk til vedlikehold og oppbyggningen av cellene. 
Her er en oversikt over matvarene det gr mest av som er en kilder til proteiner:


Egg
Egg er en god kilde til proteiner men ogs til fett, vitaminer og mineraler.
Egg er godt og billig noe som er gunstig. 
Hos meg gr det mest av omelett, eggerre, stekt og kokt, egg til baking og f.eks til proteinpannekaker.  

Tunfisk
Tunfisk er en kjapp og god kilde til omega-3 fettsyrer og proteiner. 
Jeg foretrekker hermetisk tunfisk som ligger i vann. 
Tunfisk bruker jeg blant annet i salater.

Makrell
Makrell i tomat er noe jeg ofte bruker som plegg p knekkebrd eller alene med f.eks avokado.
Jeg foretrekker makrell i tomat som er i hermetisk boks, og den som ikke er finhakket.
Den har strre andel makrell og mindre tomatsaus i motsetning til den p tube eller den som er finhakket.
Det er en god kilde til proteiner, vitamin D og omega-3. 

Kalkun og kylling plegg
Kalkun og kylling plegg er magert kjtt som kan brukes til s mangt. 
Jeg bruker det mest som plegg, i omelett, som snacks, i speltlomperull, p pizza etc.

Kyllingfilet
Det gr ofte kyllingfilet til middag og/eller til lunsj gjennom uken. 
Tips er lage ekstra s man har til lunsj dager etter.
Jeg liker ha kyllingfilet i ildfast form i ovnen med grnnsaker, ersatte kjttdeig til taco med oppskjrte terninger av kyllingfilet, stekt kyllingfilet med gulrot og stpotet pure er ogs noe det gr mye av.

Laks
P lik linje som kyllingfilet gr det mye av laks. 
Jeg bruker ogs laks til mye av det samme som jeg bruker kyllingfilet til.
Laks innholder proteiner, vitaminer, men ogs essensielle fettsyrer som er ndvendige fettsyrer som trengs tilfres gjennom kosten.

Biffkjtt
Biffkjtt er noe jeg spiser svrt lite av da jeg ikke er s veldig glad i det, men jeg nsker uansett ta det med fordi det er en del av mitt kosthold sett helhetlig da jeg spiser det en gang i blant. Jeg derfor f i meg proteiner fra andre kilder bla gjennom bnner og linser.

Linser og bnner
Bnner og linser er rike p proteiner og kan blant annet brukes i taco, i salater og som tilbehr. 
Det kan ogs vre en god erstatning for kjtt, egg og melkeprodukter. 
Jeg prver derfor p bli flinkere til spise det. 
De har en lang holdbarhetsdato og er derfor noe jeg alltid har i skapet.

Havregryn
Havregryn er noe jeg spiser daglig. Spesielt til frokost eller lunsj.
Det metter godt, da kroppen bruker god tid p fordye det da det innholder langsomme karbohydrater og pvirker derfor blodsukkeret minimalt.
Det er en god kilde til fiber, vitaminer og mineraler.
Jeg liker spise havregryn sammen med chiafr, supermat, ntter, br og f.eks mandelmelk.
Havregryn bruker jeg ogs nr jeg lager pannekaker, scones, rundstykker etc. 

Ost, Skyr, Cottagecheese og melk.
Nr det kommer til ost foretrekker jeg Norvegia. Den lettere varianten har hyere prosent protein og redusert innhold av fett(mettet fett).
Jeg er ogs glad i bruke mozzerella p f.eks pizza. Jeg srger alltid for ha melk, men foretrekker bruke kokosmelk og mandelmelk.

Det kommer en oversikt over matvarer og produkter under karbohydrater, fett, mineraler og vitaminer i et annet innlegg. 





Legg gjerne igjen en kommentar




hits