Del 2 - oversikt over matvarer og produkter

Her kommer del to av innlegget mitt - oversikt over matvarer og produkter som det går mest av hos meg.

Jeg vil starte det hele med å si at det er veldig moro at så mange følger med og tar turen innom bloggen. 
Jeg gleder meg til å ta dere med videre og forhåpentligvis bli flinkere på dette.
Jeg merker at jeg forsatt har en lang vei å gå når det kommer til bildekvalitet, design og oppsett, men et sted må man starte.
Det samme gjelder når det kommer til et sunt og næringsrikt kosthold. Man må starte et sted! 
Små forskjeller i hverdagen utgjør en stor forskjell i lengden. Derfor har jeg lyst til å inspirere.




Vi blir stadig fortalt i media og på sosialemedier hva vi bør spise, hva vi bør unngå og for å ikke snakke om dietter.
Det er ikke til å unngå dette og jeg vet selv hvor lett man kan bli påvirket. 

Jeg tenker at kunnskap er noe av det viktigste, jo mer kunnskap du har jo mer kritisk blir du til det du leser og hører.
Ta til deg faglig kunnskap fra sikre kilder, lær deg hvordan riktig kost er med på å fremme god helse men også hvordan dårlig kosthold og ernæring bryter ned kroppen i lengden. På denne måten slipper du å teste haugevis av nye matvarer, produkter og kosttilskudd.
 Synes du det er vanskelig på egenhånd kan det være gunstig i lengden å ta kontakt med en kostveileder eller ernæringsfysiolog som kan 
følge deg opp i starten og gi deg akkurat den hjelpen du trenger.




Jeg synes det er viktig å punktere at jeg ikke har noen faglig kompetanse innenfor dette feltet, men har stor lidenskap for sunn & næringsrik mat.
Dette er derfor en platform hvor jeg vil dele mine egne erfaringer og det som fungerer for meg.

Mitt koshold består av mye grønnsaker, bær, frukt, hvit kjøtt, egg, fisk, grove kornprodukter og nøtter.
Jeg prøver å fokusere på at måltidene mine gjennom dagen alltid skal innholde kilder til proteiner, karbohydrater, fett, mineraler og vitaminer. 
Det gjør jeg for å sørge for at kroppen skal fungere gjennom dagen med riktig forutsettninger sett ut fra sitt behov. 




Matvarer som det går mye av hos meg:

Proteiner
Proteiner er nødvendig for vedlikehold og oppbygging av nye celler i kroppen. Proteiner er sammen med karbohydrater og fett en kilde til energi men energien fra proteiner tas først og fremst i bruk til vedlikehold og oppbyggningen av cellene. 
Her er en oversikt over matvarene det går mest av som er en kilder til proteiner:


Egg
Egg er en god kilde til proteiner men også til fett, vitaminer og mineraler.
Egg er godt og billig noe som er gunstig. 
Hos meg går det mest av omelett, eggerøre, stekt og kokt, egg til baking og f.eks til proteinpannekaker.  

Tunfisk
Tunfisk er en kjapp og god kilde til omega-3 fettsyrer og proteiner. 
Jeg foretrekker hermetisk tunfisk som ligger i vann. 
Tunfisk bruker jeg blant annet i salater.

Makrell
Makrell i tomat er noe jeg ofte bruker som pålegg på knekkebrød eller alene med f.eks avokado.
Jeg foretrekker makrell i tomat som er i hermetisk boks, og den som ikke er finhakket.
Den har større andel makrell og mindre tomatsaus i motsetning til den på tube eller den som er finhakket.
Det er en god kilde til proteiner, vitamin D og omega-3. 

Kalkun og kylling pålegg
Kalkun og kylling pålegg er magert kjøtt som kan brukes til så mangt. 
Jeg bruker det mest som pålegg, i omelett, som snacks, i speltlomperull, på pizza etc.

Kyllingfilet
Det går ofte kyllingfilet til middag og/eller til lunsj gjennom uken. 
Tips er å lage ekstra så man har til lunsj dager etter.
Jeg liker å ha kyllingfilet i ildfast form i ovnen med grønnsaker, ersatte kjøttdeig til taco med oppskjærte terninger av kyllingfilet, stekt kyllingfilet med gulrot og søtpotet pure er også noe det går mye av.

Laks
På lik linje som kyllingfilet går det mye av laks. 
Jeg bruker også laks til mye av det samme som jeg bruker kyllingfilet til.
Laks innholder proteiner, vitaminer, men også essensielle fettsyrer som er nødvendige fettsyrer som trengs å tilføres gjennom kosten.

Biffkjøtt
Biffkjøtt er noe jeg spiser svært lite av da jeg ikke er så veldig glad i det, men jeg ønsker uansett å ta det med fordi det er en del av mitt kosthold sett helhetlig da jeg spiser det en gang i blant. Jeg derfor å få i meg proteiner fra andre kilder bla gjennom bønner og linser.

Linser og bønner
Bønner og linser er rike på proteiner og kan blant annet brukes i taco, i salater og som tilbehør. 
Det kan også være en god erstatning for kjøtt, egg og melkeprodukter. 
Jeg prøver derfor på å bli flinkere til å spise det. 
De har en lang holdbarhetsdato og er derfor noe jeg alltid har i skapet.

Havregryn
Havregryn er noe jeg spiser daglig. Spesielt til frokost eller lunsj.
Det metter godt, da kroppen bruker god tid på å fordøye det da det innholder langsomme karbohydrater og påvirker derfor blodsukkeret minimalt.
Det er en god kilde til fiber, vitaminer og mineraler.
Jeg liker å spise havregryn sammen med chiafrø, supermat, nøtter, bær og f.eks mandelmelk.
Havregryn bruker jeg også når jeg lager pannekaker, scones, rundstykker etc. 

Ost, Skyr, Cottagecheese og melk.
Når det kommer til ost foretrekker jeg Norvegia. Den lettere varianten har høyere prosent protein og redusert innhold av fett(mettet fett).
Jeg er også glad i å bruke mozzerella på f.eks pizza. Jeg sørger alltid for å ha melk, men foretrekker å bruke kokosmelk og mandelmelk.

Det kommer en oversikt over matvarer og produkter under karbohydrater, fett, mineraler og vitaminer i et annet innlegg. 





Legg gjerne igjen en kommentar




hits