Chiapudding

Hei!

Tenkte jeg skulle tipse dere om chiapudding. Det er nok ikke noe nytt for mange av dere, da det har blitt ganske så populært, men det er ikke uten grunn.
Chiafrø er en av planterikets rikeste kilder til omega 3. De innholder også blant annet kalsium, magnesium, antioksidanter og kostfiber.
Chiafrøene sveller opp i kontakt med væske og får en gelelignende konsistens.

Chiafrø metter godt og smaker dessuten svært lite noe som gjør det ganke allsidig.
De kan derfor brukes i blant annet baking, sauser, salater, smoothies, pannekaker og grøt.




Chiapuddingen kan lages på kvelden og stå over natten i kjøleskapet. 
Hvis du gjør det foretrekker jeg å dekke den til med plastfolie eller oppbevare den i et glass med lokk, da unngår du å få en tørr og hard overflate.
Hvis du ikke gjør det bør du la frøene stå å svelle i 15-20 minutter. Husk å rør godt, deretter av og til. 

Oppskrift:

4 ss chiafrø
2 dl usukret mandelmelk
En skvett kokosmelk

Toppet med kiwi, posjonsfrukt, bringerbær & bipollen.

Ønsker dere en fin fredag!





Legg gjerne igjen en kommentar




hits