Kombucha



Jeg har endelig kommet i gang med å brygge min første kombucha. Jeg har lenge hatt lyst til å prøve, men trodde det var langt mer komplisert enn det jeg har erfart nå!  Det var overraskende enkelt så fort jeg var igang:)
Kombucha har blitt veldig populært og det er ikke uten grunn. Den innholder probiotiske bakterier som er gunstige for tarmen og fordøyelsen, som er med på å styrke immunforsvaret. Den skal også virke rensende og bidra til økt energi. Det er også en hel del andre fordeler med kombucha, med andre ord en superdrikk spør du meg:) 

Kombucha er enkelt forklart en fermentert drikk av te og sukker. For å komme i gang trenger du også en kombuchamamma også kalt en scoby.
En scoby er en symbiotisk kultur av gjær og sopper med en gelelignende konsistens.

Jeg fikk tak i min scoby på en facebookgruppe som heter fermentering. 
Der gis det ofte bort eller blir solgt scobyer som andre har til overs.  Det er mange med god erfaring der, så det er gode råd og tips å hente. Anbefaler virkelig å bli med i den gruppen hvis du ønsker å lære med om fermentering. Jeg vil også anbefale boken til Gry Hammer og innlegget hennes hvor hun skriver et veldig oversiktlig innlegg om hele prossesen fra A til B her. og denne linken her for de spesielt interesserte. 

Håper du også ble litt inspirert til å prøve deg på kombucha:)
Jeg er veldig spent på det endelige resultatet på min og kommer til å dele det med dere når den er ferdig. 

Ønsker dere en fin dag. 


 





Legg gjerne igjen en kommentar




hits