Morgen refleksjoner

Få en bedre start på dagen

Vi alle har vært der. Vekkeklokken ringer, mobilen tas frem og i forsøk om å våkne begynner sveipingen på de ulike sosiale kanalene umiddelbart. Øynene har kun vært åpne i et par minutter og man har allerede fylt hodet med en haug av unyttige informasjon. Likeledes avsluttes kveldene med mobilen i hånden. 
Jeg tar meg forstatt i å gjøre det, men stadig sjeldnere. I vinter bestilte jeg meg to notatbøker fra intelligentchange.com og bestemte meg for å starte med de på nyåret. Som mange andre nyttårsmål hadde jeg mine tvil om at det kom til å bli en varig rutine, men tanken var fin. 



Jeg startet å skrive i notatbøkene som planlagt, og tro det eller ei, men jeg holder på enda. Jeg har faktisk satt av tid til å skrive i bøkene hver eneste dag.
Det har gitt meg så mye, og det i selv har vært en motivasjon til å fortsette! Det å starte dagen med kun sine egne tanker og refleksjoner har hatt til tider en stor påvirkning på resten av dagen min. 

Jeg klarte ikke bestemme meg for hvilken av de to bøkene jeg ville bestille hjem, så det ble begge. Det angrer jeg ikke et sekund på! 
De er veldig ulike, og jeg kan derfor ikke velge ut en av de som en favoritt. Tenkte jeg kunne fortelle litt mer om begge to så det evt blir enklere for deg å velge.

The five-minute journal 
I denne er det 5 punkter med underpunkter under hver enkelt som skal fylles ut.
Morgen:
- Hva du er takknemlig for. 
- Hva som vil gjøre dagen din bra
- Daglig bekreftelser om seg selv
Kveld:
- Tre bra ting som har skjedd iløpet av dagen
- Hva du kunne gjort for å gjøre dagen bedre

Her handler det rett og slett om å ta frem de positive tankene og kjenne på hva som er viktig. 
Det å få reflektert over dette har gjort meg mye mer tilstede i mine egne tanker, ikke minst mer glad og takknemlig.
Å avslutte kvelden med å tenke gjennom dagen har gjort meg mer bevist på hva jeg ønsker å fylle dagene mine med. 




Productivity planner
I denne går det mer på planlegging og hva slags mål man har for uken. 
Hver uke starter med en plan hvor man skal fylle ut hva man har som mål å få gjort iløpet av uken. Det skal noteres etter hva som er viktigst for deg å få gjort. Det viktigste på toppen og det mindre viktige videre nedover. Det kan også noteres ønsket tid du vil bruke på dette målet. 
Utgangspunktet for denne boken er å være bevist på det man gjør og være tilstede i hver enkelt oppgave.
Uken går fra mandag til fredag, så det er kun disse dagene hvor du skal fylle ut. Helgene fri. 
Punktene som skal fylles ut for dagen er:
- Viktigste oppgave for dagen
- Nest viktige oppgave å få gjort
- Her skal det fylles ut andre ting du vil få gjort iløpet av dagen hvis de punktene over er fullført. 
- Så et felt hvor du kan fylle ut inspirajon, ideer osv. 
Det som var en utfordring for meg var å fokusere på hver enkelt oppgave. Det er fort gjort å starte på et mål/oppgave for dagen, så hoppe over på neste før påbegynnende ikke er fullført. Det er derfor laget noe som så fint heter Pomodoro. En pomodoro består av 25 minutter. Det skal derfor fylles ut en sirkel for hver  pomodoro som du har utført. Du kan aldri gjøre en halv pomodoro. Fokuset er derfor at du alltid gjør en hel, eller ingen. Det er for å få deg til å være tilstede i det du gjør, og holde fokus. I starten kan det lønne seg om sette på klokken i 25 minutter så du har fokus frem til den ringer. Det høres kanskje krevende og komplisert ut, men du kommer fort inn i det. Det står nøyere forklart i boken:)
På slutten av uken, altså på fredag, kommer du til en side hvor du skal notere tanker om hvordan uken har vært. 
Det skal også fylles ut punkter:
- Ukens høydepunkter
- Hva slags mål som ikke ble fullført(som anbefales å fullføres neste uke)
- Hva du har lært denne uken.
- Hva slags handlinger/mål du vil ta med til neste uke som skal gjøre uken din mer produktiv.




Jeg kan ikke få sagt det nok hvor mye disse bøkene har gitt meg. Jeg har nådd så mange mål dette året ved hjelp av disse bøkene. Tidligere har jeg hatt mange tanker om hva jeg vil få gjort, men det har blitt med tanken. Ved å skrive det ned har jeg følt en viss forpliktelse, som en avtale med meg selv. Krevende tenker du? ikke tid? Verdt det sier jeg!
Det blir til slutt en rutine og man blir automatisk mer reflektert, noe som gjør at det å svare på de ulike punktene til slutt går i en fei.
Et "lite" tips til dere, som jeg håper dere kan få like stor glede av som meg. 





Legg gjerne igjen en kommentar




hits