Morgen refleksjoner

F en bedre start p dagen

Vi alle har vrt der. Vekkeklokken ringer, mobilen tas frem og i forsk om vkne begynner sveipingen p de ulike sosiale kanalene umiddelbart. ynene har kun vrt pne i et par minutter og man har allerede fylt hodet med en haug av unyttige informasjon. Likeledes avsluttes kveldene med mobilen i hnden. 
Jeg tar meg forstatt i gjre det, men stadig sjeldnere. I vinter bestilte jeg meg to notatbker fra intelligentchange.com og bestemte meg for starte med de p nyret. Som mange andre nyttrsml hadde jeg mine tvil om at det kom til bli en varig rutine, men tanken var fin. 



Jeg startet skrive i notatbkene som planlagt, og tro det eller ei, men jeg holder p enda. Jeg har faktisk satt av tid til skrive i bkene hver eneste dag.
Det har gitt meg s mye, og det i selv har vrt en motivasjon til fortsette! Det starte dagen med kun sine egne tanker og refleksjoner har hatt til tider en stor pvirkning p resten av dagen min. 

Jeg klarte ikke bestemme meg for hvilken av de to bkene jeg ville bestille hjem, s det ble begge. Det angrer jeg ikke et sekund p! 
De er veldig ulike, og jeg kan derfor ikke velge ut en av de som en favoritt. Tenkte jeg kunne fortelle litt mer om begge to s det evt blir enklere for deg velge.

The five-minute journal 
I denne er det 5 punkter med underpunkter under hver enkelt som skal fylles ut.
Morgen:
- Hva du er takknemlig for. 
- Hva som vil gjre dagen din bra
- Daglig bekreftelser om seg selv
Kveld:
- Tre bra ting som har skjedd ilpet av dagen
- Hva du kunne gjort for gjre dagen bedre

Her handler det rett og slett om ta frem de positive tankene og kjenne p hva som er viktig. 
Det f reflektert over dette har gjort meg mye mer tilstede i mine egne tanker, ikke minst mer glad og takknemlig.
avslutte kvelden med  tenke gjennom dagen har gjort meg mer bevist p hva jeg nsker fylle dagene mine med. 




Productivity planner
I denne gr det mer p planlegging og hva slags ml man har for uken. 
Hver uke starter med en plan hvor man skal fylle ut hva man har som ml f gjort ilpet av uken. Det skal noteres etter hva som er viktigst for deg f gjort. Det viktigste p toppen og det mindre viktige videre nedover. Det kan ogs noteres nsket tid du vil bruke p dette mlet. 
Utgangspunktet for denne boken er vre bevist p det man gjr og vre tilstede i hver enkelt oppgave.
Uken gr fra mandag til fredag, s det er kun disse dagene hvor du skal fylle ut. Helgene fri. 
Punktene som skal fylles ut for dagen er:
- Viktigste oppgave for dagen
- Nest viktige oppgave f gjort
- Her skal det fylles ut andre ting du vil f gjort ilpet av dagen hvis de punktene over er fullfrt. 
- S et felt hvor du kan fylle ut inspirajon, ideer osv. 
Det som var en utfordring for meg var fokusere p hver enkelt oppgave. Det er fort gjort starte p et ml/oppgave for dagen, s hoppe over p neste fr pbegynnende ikke er fullfrt. Det er derfor laget noe som s fint heter Pomodoro. En pomodoro bestr av 25 minutter. Det skal derfor fylles ut en sirkel for hver  pomodoro som du har utfrt. Du kan aldri gjre en halv pomodoro. Fokuset er derfor at du alltid gjr en hel, eller ingen. Det er for f deg til vre tilstede i det du gjr, og holde fokus. I starten kan det lnne seg om sette p klokken i 25 minutter s du har fokus frem til den ringer. Det hres kanskje krevende og komplisert ut, men du kommer fort inn i det. Det str nyere forklart i boken:)
P slutten av uken, alts p fredag, kommer du til en side hvor du skal notere tanker om hvordan uken har vrt. 
Det skal ogs fylles ut punkter:
- Ukens hydepunkter
- Hva slags ml som ikke ble fullfrt(som anbefales fullfres neste uke)
- Hva du har lrt denne uken.
- Hva slags handlinger/ml du vil ta med til neste uke som skal gjre uken din mer produktiv.




Jeg kan ikke f sagt det nok hvor mye disse bkene har gitt meg. Jeg har ndd s mange ml dette ret ved hjelp av disse bkene. Tidligere har jeg hatt mange tanker om hva jeg vil f gjort, men det har blitt med tanken. Ved skrive det ned har jeg flt en viss forpliktelse, som en avtale med meg selv. Krevende tenker du? ikke tid? Verdt det sier jeg!
Det blir til slutt en rutine og man blir automatisk mer reflektert, noe som gjr at det svare p de ulike punktene til slutt gr i en fei.
Et "lite" tips til dere, som jeg hper dere kan f like stor glede av som meg. 





Legg gjerne igjen en kommentar




hits