Hjemmelaget kokosyoghurt


Hjemmelaget kokosyoghurt av kun tre ingredienser

Du trenger:

3 bokser 250g kokosmelk. (ikke lett varianten)
4 kapsler med melkesyrebakterier
Gelatin fra naturligliv



Fremgangsmte:
Start med ha den fete delen av kokosmelken, med andre ord, kokosfettet i et desinfisert glass. Hvis den har jevnt seg ut med kokosvannet, kan du ha den i kjleskapet over natten slik at kokoskremen og kokosvannet skiller seg fra hverandre. Den fete delen blir da legge seg p toppen. 
Det kan lnne seg stikke et sugerr nede i kokosmelken slik at du fr silt ut vesken som har lagt seg nederst. Det kan du evt sette til side og ha i smoothies ved en annen anledning. Det blir da enklere kun f med seg den delen du skal lage yoghurt av, alts kokoskremen. Det er derfor viktig at du velger den vanlige utgaven av kokosmelk og ikke lettvarianeten. 

1. Ha kokosfettet i et glass. Det er viktig at glasset du skal fermentere yoghurten er desinfisert, da mlet med prosessen er dyrke frem gode bakterier. Hvis de drlige bakteriene befinner seg der vil de ogs kose seg under prosessen og dermed delegge fermenteringen av yoghurten. I vrstefall vil det danne seg mugg  og ugunstig bakterievekst. Da har det kommet med feil bakterier under prosessen. Da m det kastes og prossesen startes p ny.
Du desinfiserer glasset ved koke det eller ha det i ovnen i ca. 30 min p 180 grader.
 


2. Tilsett melkesyrebakterier. Jeg brukte kaspler som jeg pnet p midten. Kan vre en fordel ha noen som kan pnes, evt kjpe i pulverform. 

3. Tilsett gelatin. Det er ikke ndvendig, men jeg nsket gjre yoghurten enda mer nringsrik og gunstig for magen. Gelatinen gjr ogs konsistensen p yoghurten mer fast. 

4. Sett s glasset et varmt sted hvor bakteriene fr kost seg ekstra godt. f.eks p badet, evt p varmekablene p gulvet. Du kan ogs ha det i ovnen p lavest varme i ca 12-13 timer. Eller enkelt og greit p kjkkenbenken med et hndkle over for skjerme for direkte sollys. 
Du kan evt. tilsette litt sukker for f fart p fermenteringen. Bakteriene livnrer seg p sukker og det vil derfor vre lite sukker igjen i sluttproduktet. 

Nr er den ferdig?
Yoghurten er ferdig nr den smaker syrlig. Det kan derfor lnne seg smake underveis. Jeg hadde yoghurten p kjkkenbenken i 2 dgn fr jeg var fornyd med syrligheten. Smak og behag. Sett den i kjleskapet nr du er fornyd med smaken. 

nsker du smak p yoghurten?
nsker du smak kan du tilsette dette nr fermenteringen er ferdig. Tilsett br,f. eks blbr for blbr yoghurt, vanilje for vanilje yoghurt osv. Her er det bare vre kreativ!



Forresten, visste du at:
Kokos er en god kilde til bla. jern, fiber og magnesium. Kokosen bestr ogs av laurinsyre som er mellomkjedede fettsyrer i det mettete fettet som er i kokosmelken. Det psts at det har flere positive helseeffekter, bla. styrkende for immunforsvaret, betennelsesdempende og forebyggende mot infeksjoner. Kokosfett setter ogs fart p fettforbrenningen og gir god metthetsflelse. Med andre ord, her er det bare spise med god samvittighet! 

Melkesyrebakterier en gunstig for tarmen vr da disse er med p opprettholde en god tarmfunksjon. Jo mer av de gode bakteriene, desto bedre funksjon fr tarmen og fordyelsen. Vi fr stadig i oss mer antibiotika gjennom bla. kost og tabletter. Det kan derfor vre en stor fordel velge kologisk mat! Antibiotikaen er med p bryte ned disse gode bakteriene. Det er ikke gunstig for oss da dette frer til en rekke problemer, bla. IBS, intoleranser, allergier og kroniske sykdommer. Nr tarm og fordyelse ikke fungerer optimalt sender den disse signalene til hjernen. Det kan merkes p humr, energi og sinnstemning. Ta derfor vare p tarmen din! P lang sikt vil du ikke angre:)



Pernille

01.05.2017 kl.15:45


Det s veldig godt ut :)

Amanda Dorothea K Evensen

01.05.2017 kl.15:54


Pernille: Tusen takk! nsker deg en fin dag:)


Legg gjerne igjen en kommentar




hits