Hjemmelaget kokosyoghurt


Hjemmelaget kokosyoghurt av kun tre ingredienser

Du trenger:

3 bokser 250g kokosmelk. (ikke lett varianten)
4 kapsler med melkesyrebakterier
Gelatin fra naturligliv



Fremgangsmåte:
Start med å ha den fete delen av kokosmelken, med andre ord, kokosfettet i et desinfisert glass. Hvis den har jevnt seg ut med kokosvannet, kan du ha den i kjøleskapet over natten slik at kokoskremen og kokosvannet skiller seg fra hverandre. Den fete delen blir da å legge seg på toppen. 
Det kan lønne seg å stikke et sugerør nede i kokosmelken slik at du får silt ut vesken som har lagt seg nederst. Det kan du evt sette til side og ha i smoothies ved en annen anledning. Det blir da enklere å kun få med seg den delen du skal lage yoghurt av, altså kokoskremen. Det er derfor viktig at du velger den vanlige utgaven av kokosmelk og ikke lettvarianeten. 

1. Ha kokosfettet i et glass. Det er viktig at glasset du skal fermentere yoghurten er desinfisert, da målet med prosessen er å dyrke frem gode bakterier. Hvis de dårlige bakteriene befinner seg der vil de også kose seg under prosessen og dermed ødelegge fermenteringen av yoghurten. I værstefall vil det danne seg mugg  og ugunstig bakterievekst. Da har det kommet med feil bakterier under prosessen. Da må det kastes og prossesen startes på ny.
Du desinfiserer glasset ved å koke det eller ha det i ovnen i ca. 30 min på 180 grader.
 


2. Tilsett melkesyrebakterier. Jeg brukte kaspler som jeg åpnet på midten. Kan være en fordel å ha noen som kan åpnes, evt kjøpe i pulverform. 

3. Tilsett gelatin. Det er ikke nødvendig, men jeg ønsket å gjøre yoghurten enda mer næringsrik og gunstig for magen. Gelatinen gjør også konsistensen på yoghurten mer fast. 

4. Sett så glasset et varmt sted hvor bakteriene får kost seg ekstra godt. f.eks på badet, evt på varmekablene på gulvet. Du kan også ha det i ovnen på lavest varme i ca 12-13 timer. Eller enkelt og greit på kjøkkenbenken med et håndkle over for å skjerme for direkte sollys. 
Du kan evt. tilsette litt sukker for å få fart på fermenteringen. Bakteriene livnærer seg på sukker og det vil derfor være lite sukker igjen i sluttproduktet. 

Når er den ferdig?
Yoghurten er ferdig når den smaker syrlig. Det kan derfor lønne seg å smake underveis. Jeg hadde yoghurten på kjøkkenbenken i 2 døgn før jeg var fornøyd med syrligheten. Smak og behag. Sett den i kjøleskapet når du er fornøyd med smaken. 

Ønsker du smak på yoghurten?
Ønsker du smak kan du tilsette dette når fermenteringen er ferdig. Tilsett bær,f. eks blåbær for blåbær yoghurt, vanilje for vanilje yoghurt osv. Her er det bare å være kreativ!



Forresten, visste du at:
Kokos er en god kilde til bla. jern, fiber og magnesium. Kokosen består også av laurinsyre som er mellomkjedede fettsyrer i det mettete fettet som er i kokosmelken. Det påstås at det har flere positive helseeffekter, bla. styrkende for immunforsvaret, betennelsesdempende og forebyggende mot infeksjoner. Kokosfett setter også fart på fettforbrenningen og gir god metthetsfølelse. Med andre ord, her er det bare å spise med god samvittighet! 

Melkesyrebakterier en gunstig for tarmen vår da disse er med på å opprettholde en god tarmfunksjon. Jo mer av de gode bakteriene, desto bedre funksjon får tarmen og fordøyelsen. Vi får stadig i oss mer antibiotika gjennom bla. kost og tabletter. Det kan derfor være en stor fordel å velge økologisk mat! Antibiotikaen er med på å bryte ned disse gode bakteriene. Det er ikke gunstig for oss da dette fører til en rekke problemer, bla. IBS, intoleranser, allergier og kroniske sykdommer. Når tarm og fordøyelse ikke fungerer optimalt sender den disse signalene til hjernen. Det kan merkes på humør, energi og sinnstemning. Ta derfor vare på tarmen din! På lang sikt vil du ikke angre:)



Pernille

01.05.2017 kl.15:45


Det så veldig godt ut :)

Amanda Dorothea K Evensen

01.05.2017 kl.15:54


Pernille: Tusen takk! Ønsker deg en fin dag:)


Legg gjerne igjen en kommentar




hits