Boost immunforsvaret

Vinteren er her og mørketiden har tatt oss, eller slik var det ihvertfall før regnet kom og tok alt det som var av snø. I dag har jo faktisk solen tittet frem også – det var deilig! Må si jeg savner sol fra morgen til kveld og varme sommerdager, men når det skal sies synes jeg det er litt koselig med vinter også.
Hadde det bare ikke vært for forkjølelse og vond hals. Heldigvis kan det unngås hvis man får i seg nok vitaminer, spesielt gjennom vinter halvåret. 
Jeg prøver helst å unngå kosttilskudd i form av kapsler og tabletter, og vil helst ha det gjennom kosten. Det er ikke like enkelt å få i seg haugevis med frukt, grønnsaker og bær, og derfor synes jeg juice og smoothies er genialt. Da får jeg i meg mye større mengder som betyr dobbelt opp med vitaminer.

I denne valgte jeg å ha appelsin og sitron som er rik på C-vitamin, gulrot som er rik på betakaroten og A-vitamin, eple og ingefær som sies å ha en betennelsedempende effekt da den innholder gineroler som forebygger mot betennelse i kroppen.

Oppskrift til 2-3 glass:
4 gulrøtter
1 halv sitron
2 appelsiner
Et par skiver med fersk ingefær
1 eple

Jeg prøver også å få i meg nok D-vitamin nå på vinteren, da vi ikke er like utsatt for solstråler som på sommeren. D- vitamin finnes i blant annet fet fisk, som f.eks laks. smør og tran. 

Ønsker dere en frisk vinter:) 

Takk for at dere tok turen innom. 
Følg meg gjerne på instagram/trykk her og på facebook/trykk her

4 kommentarer

Siste innlegg